Det är roligare för kycklingarna att leva längre

Oh, vad glad jag är för att jag inte köpte ekoäggen idag ändå!

www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article2225543.ab

Jag gillar speciell: "...det är "roligare för kycklingarna att leva längre".", men även: "Först vill jag påpeka det föga häpnadsväckande faktumet att kycklingar, vanliga såväl som ekologiska, föds upp för att bli mat,..."

Dessutom, en kossa släpper ut lika mycket koldioxid som en bil gör. På 1000 mil! Och att etanoltillverkningen svälter ut barnen i Afrika visste ni väl redan?





Jag tänkte sluta nu, och lämna det såhär. Men det kanske ger lite fel intryck, det kan kanske verka som att jag tycker att det bästa vore att vara så miljöovänlig som möjligt. Men så är det inte. Problemet är att många är väldigt felinformerade om det här med miljö och eko. Det är inte så lätt, såklart, men vill ju lita på att om det står "eko" "krav", "miljösvan" eller nåt liknande så är det bra för alla. Dessvärre är det inte så. Vill man göra sin insats bra, och inte bara en "bra" insats, får man gå lite djupare. Men det är inte så svårt egentligen, det är bara att hålla öronen öppna och rikta in sig på krönikörer och journalister som är bra på att fundera och ifrågasätta saker, och jobbar för en tidning som får hysteriskt glädjefnatt varje gång den får en chans att vända på kända begrepp!

Så, nu lämnar jag er. Kanske kommer jag att utveckla min syn på detta senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback