Men varför?

Dom som känner mig skulle kanske sagt nåt som: Men du som är så kritisk mot allt, hur kan du följa det här med LCHF så blint?"
"Tja", skulle jag svara, "för att jag är mer kritisk mot tallriksmodellen."

För jag har aldrig riktigt fattat poängen med potatis, pasta och bröd, i första hand. Visst, jag har ätit det. Först för att det har serverats, och sen när jag blev gammal nog för att ta eget ansvar för min egen mat, för att "det är så man gör". Dock har något i mitt bakhuvud ändå pekat på denna form och kolhydrater och viskat: "men det där är ju helt onödigt att äta". Så jag har tagit mindre av det allafall. Antagligen kommer den där lilla rösten från ett lite otippat håll. Jag är nämligen diplomerad Eukanubasäljare. Det du! Fråga mig om hundmat, jag kan det! Dessutom har jag haft en hund som pga sjukdom inte skulle äta salter och andra nitrater, så där snappade man upp ett och annat med. (Nu finns det ju iof inget som säger att det här är säkrare än "forskning" på "bra mat" för människor, men det låter f*n så mycket mer logiskt.)

Så här kan man allafall sammanfatta det: Hundmat med stor andel spannmål är helt värdelöst för hundar. Se till att det är mest kött, och så lite spannmål som möjligt. Varför? Lösningen är löjligt enkel. Hundar är rena köttätare, deras tarmar är för korta för att dom ska hinna bryta ner vegetabliliska ämnen! Det går alltså rakt genom kroppen utan att tillföra något som helst!

Nu är ju människan allätare med längre tarmar, men ändå. Vi kan lättare ta vara på proteiner än vegitabilier. Och dessutom, har man inte ofta fått höra att ovan nämda former av kolhydrater "bara är utfyllnad". Billig mat som mättar. (Tillfälligt, om du äter kopiösa mängder, ja. Enligt min uppfattning.)

Så, därför känndes det väldigt bekant när jag började läsa om LCHF. Flera gånger har jag tänkt "det var ju det jag visste!" Men, i ärlighetens namn, och som går att se nedan, följer jag det inte helt blint. Som med allt annat jag gör, gör jag det på mitt sätt. Och eftersom min magkänsla och den där lilla rösten försökt berätta för mig om det här tidigare kommer jag fortsätta lite på dom!

Kommentarer
Postat av: Dessi

Hittade hit via KiF! Din blogg hamnar bland mina bokmärken. Bra inlägg :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback