Blondinbella håller mig vaken om nätterna

Ok, just så kanske det inte är. Det är inte hennes fel att jag sovit dålig några nätter, men när jag ligger där och inte kan sova dyker hon upp. Jag trillade in på hennes sida av en olycka häromdagen. Klart jag hade hört talas om henne tidigare, men när jag läst på bloggen och grävt vidare lite om fenomenet var jag verkligen förbryllad. Det stora problemet, det som fått mig att grubbla över Fenomenet Blondinbella, är att jag inte kunde komma fram till vad jag egentligen tyckte om henne. Vissa saker i världen är det som att man måste välja sida om, ni vet, och det här var en sån grej. Rent impulsivt ville jag ta avstånd och strkt ogilla, men det kändes inte helt rätt ändå. Jag vill heller inte tycka om henne heller. Vilket ledde till en massa grubbel, och en viss besatthet i frågan. I Frågan, inte i Blondinbella. Jag är inte direkt besatt av en 17-årig överklassflicka med ett kul liv och dåligt omdömme, utan av hela debatten runt henne. Och hennes läsarkommentarer är intressantare en hennes inlägg!

Vad är då Fenomenet Blondinbella? Jo, en tjej med för mycket pengar, Sex and the citykomplex och ett visst exhibitionistiskt drag startar en blogg. Bloggen drar en massa MASSA läsare, och några producenter börjar annonsera på hennes blogg. Sen spårar det hela ur lite. Nu har hon TMskyddat sitt namn, startat aktiebolag och drar tydligen in miljoner på sitt "jobb", och har blivit superkändis som dricker sprit på stureplanskrogarna. Yrke: bloggare. I korta drag.

Nu har jag funderat kring det här, och tror jag kommit fram till vad som gnager mig.
1. Jag tycker ingenting om Blondiebella. Jag känner henne inte, och kan verkligen inte uttala mig om saken. Hon verkar vara som överklassungar är mest. Jag är inte ens avundsjuk på henne. Hade jag varit 17 nu hade jag förmodligen varit det. Men nu vet jag bättre. Hon lever visserligen ett liv som Carrie Bradshaw skulle dödat för, men jag är inte Carrie Bradshaw. Visst hade det varit kul att dra in miljoner och ha en assistent som springer med min kemtvätt, men att jobba som bloggare? Kom igen, något lite mer intelligent skulle jag vilja göra för mina pengar. Dessutom, jag är inte så intresserad av shopping att jag skulle orka ha huset fullt av kläder och prylar jag inte hinner använda.

2. En massa av Blondiebellas läsare skäller på henne för att hon som förebild gör dåliga saker, som att köpa dyr utemat, missbruka en diet och dricka drinkar på krogen trots att hon är 17. Klart, det sänder ju inga bra signaler. Men, å andra sidan. Hon är 17. Vad vet hon om ansvar och inflytande, sånt som hör ihop med att vara en medveten förebild? Det som är riktigt fel i den här bilden är att hon inte kommer att lära sig det så länge vuxna människor, som borde känna till det här med ansvar, ger henne pengar och saker för att hon ska fortsätta skriva om sina dyra uteluncher, sitt LCHF-projekt och sitt festande. Reklamfolk är jordens avskum.

3. Folk verkar tycka att hon lyckats. Med vad? Jamenvisst, hon har ett eget bolag och det går bra, men allvarligt, vad är egentligen skillnaden för henne? Hon shoppade för sanslöst mycket pengar innan också, hon kommer från en välbeställd familj, det är inte som att hon jobbat sig upp från ingenting och plötsligt fått allt hon inte haft förut. Ett aktiebolag kan vem som helst starta, men hon hade aldrig blivit den företagare hon är i dag om hon inte haft gott om grus till att börja med.

Phew! Sådär, då var det sagt! Hoppas jag kan sova i natt!
Vill påpek att detta inte är en blogg som kommer rikta sig enbart mot Blondinbella, det var bara det jag råkade grubbla på nu. Nästa gång blir det något annat.
Jag vill heller inte att detta tolkas som ett påhopp mot henne, det är inte alls så det är menat. Som sagt, jag tycker ingenting om henne, alltså vill jag heller inte smutskasta henne. Det är Fenomenet jag funderat över.
Mitt uttalande om reklamfolk, däremot, är lite mer öppet för tolkning... ;)

Kommentarer
Postat av: jossan

Godnatt :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback