Lunch a la norrmän

Mackor. Smörrebröd. Skivor. Kärt barn har många namn, men norrmännen kallar det lunch. Glöm det där med att sopa ner rester i en för ändamålet anpassad tupperwareburk och ta med till jobbet, det gör kollegerna så förvirrade. Helt allvarligt, folk tittar konstigt på dig om du har med dig lagad mat till jobbet eller skolan! Kos kallar dom det i bästa fall, gärna med lite snorkig röst.

På mitt jobb har vi sån lyx att du inte ens behöver ta med dig egna mackor! Allt finns där, bröd, jos och massa goda pålägg. Och vi äter alla tillsammans på plats, vilket är otroligt trevligt! Jobbsnack är givetvis förbjudet under lunchen. Innan jag började med LCHF märkte jag dock en fördel med macklunchen. Eller, det var egentligen en ny kollega, som jobbat lite i Sverige, som påpekade att man blir "bättre" mätt av norsk lunch. Och när jag tänkte på det så har han ju rätt. I Sverige blev jag ofta dästmätt och lite trött efter lunch bestående av lagad mat. Nu får lunchen den effekt den ska ha, mer energi. Märkligt.

Men, problemet så med detta ...smörgåsbord, vilket det ju ...är... ordagrant.. blir då att det inte är lika lätt att bara plocka bort kolhydrater. Det är lite tråkigt att bara äta ost- och skinkrullar hela tiden. Ja, visst, jag erkänner, det är jag som krånglar till det! Men vill ju inte dra uppmärksamheten till vad man äter (läses gärna med tillgjord och lite uppgiven röst). Så kalla det inskolning, men nu äter jag en tredjedels skitgrov knäckemacksskiva med smör, senap, salami, sallad, ost och majonäs på, och en hög med inlagd sill vid sidan. Inte heelt ok, men jag har inte klurat ut nåt bättre. Jag gav mig iof på sardinerna i olivolja idag, dom är inte jättegoda, men riktigt bra LCHFmat. Hoppas jag. Insåg idag att majones inte är så bra som jag trott :( Och jag veeeet, det är massa socker och stärkelse i sillen...

Även fast det känns som att jag äter mindre lunch nu än innan LCHF, står jag mig mycket längre efter maten! Det beror dels på att jag inte är så hungrig innan lunch, och antagligen dels på att jag inte fyller ut magen med massa bröd. Idag klarade jag mig ända tills jag kom hem vid 5! Najs! Känns bra att dels inte vara sockerfallsgrinig när man kommer hem, och att inte måsta slänga ihop en nödmiddag det första man gör när man kommer in! Nu gjorde jag bara ett par ost-och skinkrullar, så jag klarar mig till 7 då det blir avokado med gegga till middag!


Mer om det sen! Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback